برج-نوری-tumb

برج های روشنایی (دکل های روشنایی – پایه های روشنایی) برای نمایش و نورافشانی و ایجاد روشنایی در شب طراحی شده اند. این سازه ها برای نورپردازی و روشنایی محیط های باز مانند پارک ها، میدان ها، خیابان ها، فرودگاه ها و غیره استفاده می شوند. با یک دسته بندی ساده به لحاظ شکل ظاهری این برج ها به چندین نوع تقسیم می شوند.

– برج نوری سبد ثابت
– برج نوری سبد متحرک
– برج نوری سیار

برج های روشنایی

این تجهیزات برای نورپردازی و تأثیرگذاری در فضاهای شهری و محیط های باز طراحی شده اند و معمولاً از فلزات سبک ساخته شده و دارای قطعات مختلفی شامل پایه، قسمت بالایی، پروژکتور، لامپ و بدنه و غیره هستند. جهت طراحی برج های روشنایی باید حتماً موارد ذیل مورد توجه قرار گیرند: ضخامت پایه، اندازه دهانه پایین واندازه دهانه بالا ودهانه کل برج نوری، تعیین کردن نوع هد برج روشنایی، تعیین میزان سوراخ های بولت، معین نمودن تعداد کلی قطعات برج روشنایی والبته تعیین ضخامت سایر قطعات ریز و درشتی که در صفحه ” ساختار برج های روشنایی ” توضیح داده شده است.

پایه های روشنایی ، مجهز به پروژکتورهای قدرتمند هستند که برای تامین روشنایی در محیط‌های بزرگ ساخته می‌شوند و معمولا به صورت چند ضلعی با ارتفاعی زیاد برای روشنایی محیط های بزرگ ساخته می شود. برج روشنایی متحرک دارای بازوهای کنترل تراز و قفل در بالای برج به منظور هدایت، تثبیت، تراز نگه داشتن و جلوگیری از دوران، چرخش و حرکت سبد می باشد و به صورت پخش نور عمل می کنند و با استفاده از پروژکتورهای قدرتمند، نور را به صورت گسترده در محیط پخش می کنند. این محصولات با ارتفاع های مختلفی از ۶ تا ۷۰ متر بسته به نوع کاربرد و محل استفاده ساخته می شوند و در محیط های وسیع کاربرد دارند و جهت تامین روشنایی محوطه های بزرگ مانند پارک‌ها، تفرجگاه‌ها، میادین، خیابان‌ها، پل‌ها، فرودگاه‌ها، استادیوم‌های ورزشی، محوطه بیمارستان‌ها و کارخانه‌ها استفاده می‌شود. این برج ها به دلیل انعطاف پذیری بالا، نگهداری و تعمیر آسان، مقاومت در برابر سرما، گرما، باد و باران، توزیع کردن نور بدون ایجاد سایه و روشن کردن محیط به شکل بسیار فوق العاده کارآیی بالای دارند.

برج نور تلسکوپی و استادیومی

بر اساس نوع نور، می‌توانیم برج نور را، به دو زیرشاخه جدید تقسیم کنیم.: نوع تلسکوپی و استادیومی
نمونه تلسکوپی دارای هد گرد و دایره‌ای شکل است و برای نورافشانی 360 درجه مناسب است و برج تلسکوپی می‌تواند در دو نوع ثابت که موارد استفاده آن پارک‌ها، فرودگاه‌ها، میدان‌ها و مراکز شهری و… است.
نوع دیگری از برج روشنایی وجود دارد که تفاوت مشهودی در کاربرد دارد. این تفاوت، قابلیت انتشار نور به‌صورت متمرکز است و استادیوم‌ها محل جولان این ابر قدرت نورپردازی است.همچنین می‌توان در ورزشگاه‌ها، کارخانجات، اسکله‌ها و…نصب و استفاده شود. آیا تماشای مسابقات جذاب فوتبال در شب را بدون برج نوری استادیومی و در تاریکی مطلق می‌توانید تصور کنید؟ این محصول پرقدرت به برگزاری هر چه بهتر مسابقات ورزشی در شب بسیار کمک کرده و به شدت محبوب است.
برج استادیومی
نیاز کاربری مشخص می‌کند که چه نوعی از محصول را انتخاب کنیم. به عنوان مثال: تایم کاری و اتمام پروژه محل نصب مثلا: کارگاه ساخت و ساز یا پروژه سینمایی یک نیاز موقت است و نمونه سیار انتخاب درست است.

  • سبد (هد) ثابت (در دو نمونه “بدون نردبان و با نردبان).
  • سبد (هد) متحرک (در دو نمونه : دستی با وینچ و هندل – موتور برقی گیربکسی).
  • سیار با قابلیت جا به جایی محل نصب به مناطق مختلف

این برج ها معمولاً از فلزات سبک ساخته شده اند و دارای چراغ های قوی هستند که به صورت مستقیم به برق شهری وصل می شوند. طراحی آنها به دو صورت چهار و هشت وجهی انجام می شود. برج های روشنایی به صورت همپوشان نصب می شوند. برای ساخت و نصب برج های روشنایی، مواردی هستند که بررسی دقیق آن‌ها پیش از تولید الزامی است. سرعت باد، ساختار زمین و جنس خاک در محل نصب، وزن برج، قطر پایه و ارتفاع برج، استحکام دکل برج روشنایی در نظر گرفته می شود. برای نصب سازه برج نوری (برج روشنایی) به صورت همپوشان ، برج در قطعات 6 متری تولید شده و در محل نصب، توسط نیروی فشاری داخل هم نصب می شوند.

تعمیر برج های روشنایی شامل ن  صب پرژکتورها، تعمیر و تعویض تابلو برق، تعمیر و تعویض الکترو موتور و گیربکس، تعویض لامپ‌ها و پرژکتورها، نظافت و تمیز کردن پرژکتورها است که باید در دوره‌های زمانی مشخص انجام شود.

مشاهده کاتوگ فنی برج های روشنایی

مشاهده کاتالوگ فنی برج های استادیومی

موارد لازم برای طراحی برج های روشنایی

برای طراحی این محصولات باید تمامی مشخصات فنی برج را در نظر گرفت و با توجه به نوع سازه و کاربرد برج، طرح مناسبی را برای کار انتخاب کرد. برخی از مشخصات فنی برج روشنایی شامل موارد زیر هستند

  • ابعاد و ارتفاع
  • تعیین ضخامت پایه کار
  • تعیین میزان وجوه خم شده قطعه ها
  • تعیین اندازه دهانه پایین و بالا قطعات و کل برج
  • معین کردن نوع هد
  • میزان سوراخ های بولت
  • تعیین تعداد کلی قطعات
  • بررسی ضخامت هر قطعه

و …

برج روشناییعوامل تاثیرگذار بر قیمت برج نوری

  • ارتفاع برج
  • نوع فونداسیون
  • اندازه دهانه پایینی به بالایی
  • نوع و کیفیت پوشش گالوانیزه با توجه به شرایط آب و هوایی محل نصب
  • ضخامت و کیفیت ورق
  • قطر سیم بکسل
  • تعداد و ابعاد لچکی
  • تعداد و نوع و کیفیت پروژکتورها و میزان پرتاب نور

و دیگر قطعه‌ها می باشد.

برج های روشنایی به دو صورت مفید و غیر مفید تولید می شوند و تفاوت دو روش احتمالا می تواند باعث اختلاف احتمالی در محاسبه ارتفاع برج نوری شود:
روش مفید: تکه های برج روشنایی به صورت در هم رفتگی و اورلپ روی هم قرار می گیرند در نتیجه هر تکه وارد تکه دیگری می شود از این رو ارتفاع را باید بیشتر در نظر گرفت تا پس از اتمام کار ارتفاع اصلی بدست آید.
روش غیر مفید: اگر سازه به صورت غیر مفید تولید شود ارتفاع اورلپ ها در نظر گرفته نمی شوند و فقط ارتفاع نهایی مد نظر است به عنوان مثال برای برج روشنایی ۲۴ متری، ۴ تکه ۶ متری در نظر گرفته می شود اما در پایان کار ارتفاع برج ۲۲/۵ خواهد بود.

برج روشنایی متحرک

مشخصات برج نوری 6 متری، 9 متری، 12 متری

برج 12 متری شامل دو تکه 6 متری است و طراحی 8 وجهی دارد. دارای یک مرحله اورلپ (Over Lap) 50 سانتی متر. بِیس پلِیت از ورق ST 37 با ضخامت 20 میلی‌متر و بدنه با ورق ST 37 با ضخامت 3 میلی‌متر ساخته می‌شود. سبد گرد و با قابلیت نصب حداکثر 8 پروژکتور 400 وات طراحی شده است. مجهز به سیستم بالابر از گیربکس الکتروموتور میباشد. پایه بلت‌ها از میلگرد 22 به تعداد 6 عدد و دهانه پایین 400 و دهانه بالا 200 میلی متر ساخته می‌شود. مجهز به الکتروموتور و کلاهک باران‌گیر است و غلطک‌های هادی سیم بکسل از جنس آلومینیوم و غلطک راهنمای کابل از جنس پلاستیک فشرده می‌باشد. تمامی قطعات فلزی دارای گالوانیزه گرم است.در لوازم تابلو برق، از بهترین قطعات استفاده شده و دهانه پایین 400 و دهانه بالا 200 میلی متر میباشد. محاسبات سازه‌ای بر‌حسب وزش باد با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در طراحی این محصول دیده شده است.
مشخصات برج 15 متری
برج 15 متری، طراحی 12 وجهی دارد. شامل دو تکه 6 متری و یک تکه 4.2 متری است. بدنه با 50 تا 70 سانتی‌متر اورلپ (Over Lap) دو مرحله‌ای به هم متصل می‌شوند. بِیس پلِیت از ورق ST 37 با ضخامت 20 میلی‌متر ساخته می‌شود با قابلیت نصب حداکثر 12 پروژکتور 400 وات طراحی شده است. سیم بکسل استفاده شده از نوع فولادیِ گالوانیزه و سیستم بالابر از گیربکس و الکتروموتور قدرتمند از دیگر مشخصات این محصول است. در محاسبات مهندسی سازه وزش باد با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت دیده شده است.

مشخصات برج نوری 18 متری

برج 18 متری، طراحی 12 وجهی دارد. قطعات این سازه شامل سه تکه 6 متری و یک تکه 2 متری است که با 50 تا 80 سانتی‌متر اورلپ (Over Lap) یک مرحله‌ای به هم متصل می‌شوند. بِیس پلِیت و بدنه به ترتیب از ورق ST 37 با ضخامت 10 میلی‌متر و قطر 63 سانتی‌متر ساخته شده و سبد به‌صورت 12 وجهی و با قابلیت نصب حداکثر 24 پروژکتور 400 وات میباشد. سیم بکسل استفاده شده از نوع فولادی گالوانیزه با قطر 5 و 6 میلی‌متر ساخته شده است.
سیستم بالابر: گیربکس و الکتروموتور با قدرت و ظرفیت 800 کیلوگرم در این محصول بکار گرفته شده است و غلطک‌های هادی سیم بکسل از جنس آلومینیوم، غلطک راهنمای کابل از جنس ارتالون و تمامی قطعات فلزی، دارای گالوانیزه گرم با ضخامت استاندارد میباشند. این محصول مجهز به کلاهک باران‌گیر جهت جلوگیری از ورود باران به داخل برج بوده و سایز دهانه پایین 33 و سایز دهانه بالا 15 سانتی‌متر است که با سفارش مشتری داخلی یا برای صادرات می توان انواع سفارشی نیز تولید و توزیع نمود.

مشخصات برج نوری 21 و 24 متری

برج‌های 21 و 24 متری، طراحی 12 وجهی دارند. قطعات این سازه‌ها هم، شامل چهار تکه 6 متری است. با 50 تا 100 سانتی‌متر اورلپ(Over Lap) سه مرحله‌ای به هم متصل می‌شوند. بیس پلیت و بدنه به ترتیب از ورق ST 37 با ضخامت 20 میلی‌متر و قطر 60 سانتی‌متر است و قطعات اول، دوم و سوم بدنه از ورق ST 37 با ضخامت 4 میلی‌متر و قطعه چهارم از ورق ST 37 با ضخامت 3 میلی‌متر ساخته شده‌ است.
سبد به‌صورت 12 وجهی، دارای سه غلطک مرکز کننده و با قابلیت نصب حداکثر 24 پروژکتور 400 وات طراحی شده است. سیم بکسل استفاده شده از نوع فولادیِ گالوانیزه با قطر 6 و 8 میلی‌متر ساخته شده است. سیستم بالابر از گیربکس و الکتروموتور با قدرت 750 وات با ظرفیت 800 کیلوگرم میباشد. غلطک‌های هادی سیم بکسل، از جنس آلومینیوم است. غلطک راهنمای کابل از جنس پلاستیک فشرده و تمامی قطعات فلزی، دارای گالوانیزه گرم هستند و دهانه پایین 520 و دهانه بالا 250 میلی‌متر است.

مشخصات برج نوری 30 متری

بدنه برج 30 متری طراحی 12 وجهی دارد. قطعات این سازه نیز، شامل پنج تکه 6 متری و یک تکه 4.5 متری است. با 70 تا 120 سانتی‌متر اورلپ (Over Lap) پنج مرحله‌ای به هم متصل می‌شوند. بِیس پلِیت و بدنه به ترتیب از ورق ST 37 با ضخامت 25 میلی‌متر و قطر 100 سانتی‌متر است. قطعات اول و دوم بدنه از ورق ST 37 با ضخامت 5 میلی‌متر و سایر قطعات از ورق ST 37 با ضخامت 4 میلی‌متر ساخته شده‌اند. سبد به صورت 12 وجهی بوده و دارای سه غلطک مرکز کننده سبد، با حداکثر قابلیت نصب 24 پرژکتور 400 وات طراحی شده است.

برج نوری

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

×