گاردریل جاده های

گاردریل (guardrails)

به حفاظ‌های کنار جاده‌ای و میان جاده‌ای گاردریل می‌گویند که از خارج شدن وسائل نقلیه و سقوط در پرتگاه و از بروز حوادث جاده‌ای و خسارت و تلفات جلوگیری می‌کند کاربرد دیگر گاردریل جداکردن ترافیک جهت‌های مختلف یک بزرگراه است. انواع مختلفی از این حفاظ‌ها تولید می‌شود مثل گاردریل‌های دو موج و سه موج و حفاظ‌های بتنی یا همان نیوجرسی. طبق آیین‌نامه ایمنی راه‌های جمهوری اسلامی ایران حفاظ‌های جاده‌ای یا همان گاردریل‌ها سه نوع هستند.

  • حفاظ های انعطاف‌پذیر
  • حفاظ های نیمه صلب
  • حفاظ‌ های صلب
صلبنیمه صلبانعطاف پذیر
این مدل از گارریل ها نمونه ای از حفاظ های بتنی هستند و در بازار با نام نیوجرسی معروف می باشند.دارای سپری قوطی با پایه های ضعیف، سپری سه موجی اصلاح شده ، سپری سه موجی لقمه دارکه پایه های قوی و سپری دو موجی لقمه دار با پایه های قوی و ورق گالوانیزه گرم فولادی ضخامت ۳ میلشامل سپری سه موجی با پایه های ضعیف و سه کابلی، سپری دو موجی با پایه های ضعیف است

بسته به رفتار حفاظ، به هنگام برخورد و میزان تغییر شکل آن‌ها حفاظ ها به ۳ رده انعطاف‌پذیر، نیمه‌صلب و صلب تقسیم می‌شوند. مشخصات کامل اجرایی این حفاظ ها در ادامه ارائه شده‌اند. حداکثر تغییر شکلی که در این اشکال ذکر شده‌است نتایج به دست آمده از NCHRP230 می‌باشد که حاصل از برخورد یک وسیله نقلیه ۲ تن با زاویه برخورد ۲۵ درجه و سرعت ۱۰۰ km/hrمی‌باشد. طراحان باید از مشخصات حفاظ های زیر با توجه به نوع آن‌ها (انعطاف‌پذیر، نیمه‌صلب و صلب) برای انتخاب حفاظ مناسب استفاده نمایند.
در مباحث مهندسی ترافیک، گاردریل بزرگراه امکان دارد از برخورد یک وسیله نقلیه به موانع کنار جاده‌ای که ممکن است ساخته دست انسان (تابلوها، ورودی آبگیر، تیرهای تاسیسات) یا طبیعی (درختان، سنگ‌های زراعی) باشند، جلوگیری به عمل آورد.متغیرهایی مانند سرعت رانندگان و جهت گیری وسیله نقلیه هنگام برخورد با گاردریل، عوامل بسیار مهمی در اثربخشی عملکرد گاردریل هستند.

گاردریل جاده ای
گاردریل W شکل

رایج‌ترین نوع گاردریل که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاردریل W شکل است.

در این نوع گاردریل‌ها بلوک های چوبی یا پلاستیکی باعث کاهش یا به حداقل رساندن گیرکردن وسیله نقلیه بر روی پایه‌ها در هنگام برخورد می‌شود. حفظ ارتفاع این حفاظ پتانسیل حرکت وسیله نقلیه بر روی گاردریل در برخورد اولیه را کاهش می‌دهد.گاردریل‌های بتنی معمولاً می‌توانند در برابر ضربه‌های مستقیم انواع بیشتری از وسایل نقلیه مقاومت کنند و برای استفاده در مسیرهای با حجم بالا مانند آزادراه‌ها مناسب هستند. اگرچه به ندرت آسیب می بینند، اما تعمیر آنها بسیار گران تر و زمان بر است.

انواع گاردریل

گاردریل در درجه اول بر اساس جایگاه کاربرد، به سه گروه کناری، میانی و ضربه‌گیر تقسیم می‌شود و مجددا گاردریل میانی که معمولا در وسط خیابان برای جداسازی خطوط رفت و برگشت است و جان‌پناه کناری که در کنار خیابان و برای محافظت از تصادف و انحراف از راه اصلی قرار می‌گیرد، به سه گروه بر اساس میزان انعطاف‌پذیری که باز هم به کاربرد برمی‌گردد، تقسیم می‌شوند.

ما ( شرکت مهیار سپاهان) یک تولید کننده حرفه ای هستیم که از سال 1371 در زمینه نرده های محافظ بزرگراه فعالیت می کنیم. ما انواع نرده های محافظ بزرگراه (گارد ریل) را عرضه می کنیم که می توانند در انواع و کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. این شرکت با توجه به نیاز صنعت برق کشور از سال 1371 به صورت سهامی خاص فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون با بیش از سه دهه سابقه در زمینه احداث خطوط انتقال برق، تامین روشنایی بزرگراه ها و معابر شهری و ساخت قالب های بتنی فعال می باشد.

بر اساس استانداردها، نرده‌های محافظ تیر را می‌توان به شکل محدب یا مقعر برای نصب و استفاده در گوشه‌های جاده که نرده‌های محافظ مستقیم نامناسب هستند،بصورت اشکال منحنی استفاده کرد. با توجه به پرداخت سطح، نرده محافظ بزرگراه را می توان به دو نوع طبقه بندی کرد:
گاردریل های با پوشش pvc
گاردریل های با پوشش گالوانیزه
پوشش گالوانیزه یا پی وی سی محصولات را ضد زنگ، ضد خوردگی می کند و به طور موثر آسیب های ناشی از آب و هوا را کاهش می دهد. علاوه بر نوع پوشش محصولات ما نیز به دلیل ویژگی های خاص خود ، عمر مفید محصول را افزایش می دهد.

شرکت ما علاوه بر انواع گارد ریل ، انواع مکمل این محصول مانند انواع قطعات جانبی از جمله درپوش، پیچ و مهره، مهره و بلوک افست و غیره را ارائه می دهد.
گاردریل w-beam
گاردریل دو موج

گاردریل W-Beam

نرده W-beam نوعی مانع تصادف جاده ای است که برای تامین ایمنی بزرگراه با جلوگیری از سر خوردن خودروهای با رفتار پر خطر از جاده ها و برخورد با ساختمان های کنار جاده یا اشیاء دیگر استفاده می شود. بنابراین معمولاً در کنار بزرگراه ها، نواحی اسکله، راهروها، به ویژه در پیچ ها و شیب ها برای محافظت در برابر برخوردهای ناشی از سرعت یا عدم کنترل مناسب خودرو ها استقاده میشوند.
W-Beam Guardrail از ساختمانها و دارایی ها و عابران پیاده در برابر وسایل نقلیه در داخل و اطراف مجتمع های صنعتی و تجاری و پارکینگ ها محافظت می کند. این گاردریل های محافظ را می توان برای اکثر مکانهای غیر بزرگراهی نیز پیکربندی کرد و اطمینان حاصل کرد که مسیرها از ایمن تر شده اند.
بخش های ریلی مشخص شده برای نصب بر روی منحنی هایی با شعاع استاندارد هر کشور می توانند در حین پروسه ساخت ما قبل از تحویل با شکل منحنی مناسب استاندارد هر کشور ساخته و تحویل شوند. گاردریل ها در صورت لزوم می توانند منحنی یا محدب یا مقعر باشد. اصطلاحات محدب یا مقعر به جهت منحنی، بیرون یا داخل، نسبت به وجه ترافیکی ریل اشاره دارد.

مزایای W-Beam Guardrail

  1. گالوانیزه گرم
  2. عمر طولانی
  3. ضخامت و طول سفارشی براساس استاندارد هر کشور
  4. ضخامت سفارشی روکش محافظ

محصول W-Beam Guardrail ما مطابق با آخرین فناوری مانع ایمنی بزرگراه ساخته شده است تا از دوام بالا و حداکثر استحکام آن اطمینان حاصل شود. از فولاد مرغوب ساخته شده است تا نیروی ضربه ناشی از تجهیزات متحرک را به نحو مناسب کاهش دهد. در همین حال، پوشش گالونیزه یا روکش PVC که به طور کامل با W-Beam Guardrail ترکیب شده است، محصولات را از آسیب های ناشی از خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کند،

مزایای دیگر W-Beam Guardrail

  • نصب آسان: فقط تیر را مستقیماً به ستون وصل کنید، بدون نیاز به بلوک.
  • با تغییر مسیر، از لغزش تجهیزات سیار از جاده جلوگیری کنید.
  • حداقل خسارت وسایل نقلیه بت رفتار پر خطر.
  • مواد با کیفیت بالا و پوشش ضد زنگ بسیار با کیفیت.
  • مقاوم در برابر خوردگی.
  • قابلیت بازسازی با سرعت بالا بعد از تصادف.

برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان، ما محصولات گارد ریل جاده ای را در اشکال مستقیم و خمیده عرضه می کنیم. به طور کلی، گاردریل های مستقیم را می‌توان روی منحنی‌هایی با شعاع بیشتر از 45 متر با ردیف شدن برای انتقال هموار اعمال کرد. برای شعاع کمتر از 45 متر، توصیه ما استفاده از محصولات قوسی شکل و منحنی میباشدمحصولات گاردریل منحنی را می توان به صورت محدب یا مقعر در زوایای درجه مختلف برای کاربردهای مختلف منحنی کرد. معمولاً با شعاع 1.5 متر تا 50 متر منحنی است که به سطح ترافیک جاده اشاره دارد.

گاردریل سه موج
گاردریل سه موج

گاردریل سه موجی (Three Beam Guardrail)

یک علامت بصری که حاکی از انتقال به بزرگراه است
نرده محافظ سه پرتو شکل سه موجی خود را دارد که بر اساس پرتو W سنتی یک راه راه اضافه دارد. در مقایسه با محصولات دو موجی، این محصول دارای ساختار قوی تر و استقامت ضربه بالاتر است. تست ضربه توسط یک کامیون سنگین با موفقیت انجام شده و مقاومت قابل توجه خود را در برابر نیروی تصادف نشان داده است.

نرده های محافظ سه موجی (Three Beam Guardrail ) در بزرگراه ها استفاده می شود

این ترکیبی عالی از مواد با کیفیت بالا (از جمله Q235، Q345  و غیره)  و پوشش عالی ضد زنگ گالوانیزه از دیگر خصوصیات این محصولات است. همه اینها محصول گاردریل را در بازه های زمانی طولانی مدت در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم تر می کند. در همین حال، اثرات موثری دارد و به طور گسترده ای به عنوان یک مانع بصری و فیزیکی برای محافظت در برابر تصادفات جاده ای استفاده می شود. علاوه بر این، اغلب به عنوان یک علامت خاص برای انتقال به جاده ها، پل ها و غیره با سرعت بالا استفاده می شود.

مزایای دیگر:

• عدم نیاز به بلوک آفست
• دوام و استحکام بالاتر از W-beam guardrails
• جذب حداکثری نیروی ضربه
• تغییر مسیر راحت تر اشیاء متحرک با کمک این تجهیزات
• جلب توجه بصری انتقال به بزرگراه ها یا پل ها
• جلوگیری از عبور عابرین پیاده در بزرگراه ها که توجهی به اتومبیل های در حال حرکت ندارند
• محافظت از وسایل نقلیه در برابر لغزش از جاده ها، به ویژه جاده ها و پل های کوهستانی
چه نوع نرده های محافظ سه تیر را می توانیم تهیه کنیم؟
با توجه به عملیات سطح، ما می توانیم نرده های سه تیر خود را به دو نوع گالوانیزه گرم و پوشش PVC طبقه بندی کنیم.

وقتی صحبت از اشکال و اندازه های Three Beam Guardrail می شود، باید مطابق با کاربردهای خاص تولید آنها را در نظر گرفت. برای ارضای نیاز بازار به انواع گارد ریل، محصولات ما شامل گاردریل های سه موجی و دو موجی میباشد.

جهت مشاهده کاتالوگ فنی گاردریل vw یا سه موج کلیک کنید.

اجزای تشکیل دهنده ی انواع گاردریل ها

همانطور که اشاره شد گاردریل ها دارای قسمت های مختلف شامل:

  • سپری
  • پایه
  • فاصله انداز
  • پیچ و مهره های مخصوص

به خود هستند که هر کدام از آنها دارای مشخصات منحصر به فردی مطابق با هدف ساختشان می باشند. در نهایت این سپری ها با استفاده از پیچ و مهره به هم متصل می شوند.

جهت مشاهده کامل کاتالوگ های فنی گاردریل ها و گالری محصولات به صفحه رسانه ها مراجعه کنید.

اجزای گاردریل

سپری

1. طول سپری ۴۲۰ سانتیمتر میباشد و امکان تولید طول ۳۸۰ سانتیمتری آن نیز وجود دارد.
2. طول مفید سپری ۳۹۰ سانتیمتر است.
3. عرض گسترده ورق ۴۸ سانتیمتر و عرض فرمدهی شده ی آن ۳۳ سانتیمتر است.
4. جنس فلز مورد استفاده در این پروفیل معمولا از فولاد ST37 و با ضخامت ۳ میلیمتر است.
5. پوشش ورق در سه نوع گالوانیزه گرم، گالوانیزه سرد و رنگ الکترواستاتیک وجود دارد.
6. هر طرف سپری دارای ۸ عدد سوراخ مخصوص جهت اتصال سپری به یکدیگر میباشد.
7. هر طرف سپری نوع دوم دارای ۱ عدد سوراخ مخصوص جهت اتصال آن به فاصله انداز یا پایه ی میباشد.

پایه

  1. طول پایه ۱۵۰ سانتیمتر است و پایه به شکل ناودانی نمره ۱۲ سانتیمتری است.
  2. جنس فلز از فولاد ST37 و با ضخامت ۶ میلیمتر می باشد.
  3. پوشش ورق با ضد زنگ و رنگ هوا خشک خاکستری است.
  4. در سیستم جدید پایه به فاصله انداز متصل میشود اما در سیستم قدیم پایه به سپری متصل میشد.

فاصله انداز (SPACER)

  1. این قطعه در میان پایه و سپری نصب شده و باعث جذب انرژی تصادف میگردد و در دو حالت یکطرفه و دوطرفه تولید میشود.
  2. جنس فلز از فولاد ST37 و با ضخامت ۳ میلیمتر است و پوشش آن در ۳ حالت میسر میباشد.
  3. تولید این قطعه وفق نمونه اروپایی میباشد.

پیچ و مهره

  1. پیچ و مهره اتصال سپری به یکدیگر از نوع M16*25 به تعداد ۸ عدد است.
  2. پیچ و مهره اتصال سپری به یکدیگر از نوع M10*50 به تعداد ۱ عدد است.
  3. پوشش پیچ و مهره ها نیز به صورت گالوانیزه می باشد.
  4. حفاظ های صلب – حفاظ بتنی معروف به نیوجرسی است.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

×